Menu

dátum zverejnenia: 2. 2. 2021

Tip na výlet Topoľčianky: Z parku na Babylon a späť

Parametre okruhu

Dĺžka 4,8 km, celkové prevýšenie 80 m, trvanie 2 hodiny, povrch 85% asfalt, 15% šotolina a ujazdená hlina, prostredie 60% les alebo okraj lesa, 20% vinohrad, 20% intravilán.

Vhodnosť

Okruh je vhodný pre peších, cyklistov na horských bicykloch a jazdcov na elektrických vozíkoch. Cesty majú prevažne dobrú kvalitu. Je vhodné zobrať so sebou jedlo a pitie – stravovacie zariadenia sú iba v Topoľčiankach. Po ceste vedúcej po hrebeni Babylon občas prejde osobné alebo nákladné auto, poľnohospodársky či lesný mechanizmus, a tiež cyklisti, lebo cesta je súčasťou značenej a obľúbenej cyklotrasy.

Opis trasy

Topoľčianky ležia na južnom úpätí Tribča neďaleko okresného mesta Zlaté Moravce. Na okružný výlet po hrebeni Babylon odporúčame východisko na Športovej ulici, kde môžete zadarmo zaparkovať pred štadiónom TJ Tatran Topoľčianky alebo v jeho areáli. Do Topoľcianok sa dostanete aj verejnou autobusovou dopravou. Najbližšie k východisku sú zastávky Topoľčianky centrum alebo Topoľčianky park.

Z odporúčaného východiska sa vydáte po Športovej ulici k zámockému parku. Prehliadkou parku sa odmeňte až po prejdení trasy po Babylone, inak by ste sa mohli dostať do časovej tiesne. Aj zo Športovej ulice môžete v parku vidieť Poľovnícky zámoček. Na konci Športovej ulice za budovou lesnej správy odbočíte doprava na Parkovú ulicu. Ňou vedúca zeleno značená turistická trasa Vás postupne vyvedie von z parku až na hrebeň Babylon.

Hneď za parkom sa začínajú vinohrady, ktoré Vás budú sprevádzať niečo vyše kilometra. Vinohrady sú obklopené vysokým lesom a hrebeň Babylon je plochý, takže Vám výhľad na okolité kopce Tribča a Pohronského Inovca žiaľ neumožní. Za horným koncom vinohradov Vás hrebeňová cesta vovedie do lesa. Od okraja lesa pokračujete ešte 500 m po odbočku, ktorá schádza z hrebeňa smerom doprava. Keby ste ju prešvihli, ďalšia možnosť odbočiť doprava, avšak už dosť prudko (takmer späť), bude o ďalších 150 m pri elektrickom vedení kolmom na hrebeň.

Ak ste na tom dobre so silami a časom, môžete si od tejto odbočky ešte odskočiť po zeleno značenej hrebeňovej ceste až za les a potom sa vrátiť späť. Od priečneho elektrického vedenia je to ca. 1 km tam, 1 km späť s prevýšením ca. 10 m. Za lesom sa Vám otvoria výhľady na pastviny koní a okolité horské hrebene.

Asfaltovou cestou sa potom spustíte z Babylonu do doliny Košiarneho potoka alebo tiež Rakytovej. Po pravej strane môžete v lese obdivovať hlboké a strmé erózne ryhy. Postupne klesnete k úpätiu hrebeňa. Po ľavej strane budete mať plot bývalej šampiňónarne. Okolo rohu plota sa asfaltka zalomí smerom doľava k ceste do Hostí. Vy by ste však mali pokračovať priamo, stále po úpätí Babylonu. Poľná spevnená cesta medzi rohom šampiňónarne a začiatkom parku je dlhá zhruba 700 m a má horšiu kvalitu. Ak by Vám nevyhovovala, čo sa môže stať najmä po dažďoch, môžete sa od šampiňónarne vydať k hostianskej hradskej a po nej do Topoľčianok. Pozor však na ňu, je úzka a dopravne pomerne frekventovaná.

Ak po návrate z Babylonu ešte vládzete, môžete si pridať okruh po parku. Najatraktívnejším cieľom v ňom je Zámok Topoľčianky, bývalé letné sídlo prezidenta Masaryka. Nájde sa však v ňom aj množstvo iných zaujímavostí – jazierka s kačicami, labuťami a zlatými karasmi, lurdská jaskynka, besiedky, pavilóny, skleník, sochy poľovnej zvere od Alojza Štróbla, ale i živé a škriekajúce pávy.

Mapu okruhu nájdete na tomto linku.

Zdieľať článok na Facebooku

Chceš zažiť niečo podobné?

Prihlás sa

Nemáš účet? Zaregistruj sa.